Inception

27 07 2010

Vsak od nas je že kdaj na lastni koži izkusil moč našega uma oz. moč naše podzavesti. Najpogosteje to dojamemo šele v sanjah, kjer je pred nami navidezno neskončni domišljijski svet, ki se zdi v danem momentu še tako resničen. Seveda se tudi vsak izmed nas občasno posluži oz. je žrtev manipulacije, katere so sposobni le najspretnejši govorci, to se nam dogaja vsakodnevno. Ljudje se vključijo v naše življenje z željo po manipuliranju z našimi odločitvami in našo voljo, gre pač za težek svet, v katerem ni prostora za usmiljenje in za dosego ciljev bi bili ljudje sposobni storiti marsikaj, zato se poskus manipulacije s sočlovekom zdi navidezno nedolžna stvar. Chris Nolan je šel dlje, vzel je idejo manipulacije z umom in podzavest, ki je še kako neraziskano področje, in iz tega smo dobili Inception, film kjer domišljija res nima meja in se ljudje poigravajo z umom drug drugega, a ob tem nezavedno še z glavo gledalcev.

Nolan se je v filmskem svetu uveljavil že tako med poznavalci kot tudi med laiki, preprostimi ljudmi, ki so 2 leti nazaj le z odprtimi usti opazovali kako je Batmana spremenil v izredno kvaliteten akcijski triler in enega izmed najbolj dobičkonosnih filmov vseh časov. Tudi tam ni manjkalo manipulacije in vprašanj, ki zadevajo osebne odločitve ter etično korektnost dejanj. Malce boljši poznavalci se bodo spomnili Mementa, filma, ki je Nolana izstrelil med vodilne hollywoodske režiserje in kjer prav tako ne manjka psiholoških igric in dvomov o tem, kaj je resnično in kaj ne. Gre za enega izmed redkih režiserjev, ki je sposoben obenem zadovoljiti okuse množic in poznavalcev ter kritikov, kar seveda ni nikakršen mačji kašelj, sploh v današnjih časih, ko se zdi, da ljudi zanimajo le še tipični »pop-corn filmi«.

Skozi potek filma spremljamo protagonista Cobba, ki je profesionalni »tat idej«, a do njega pristopi podjetnik z mamljivo ponudbo, a izjemno zahtevnimi zahtevami, želi namreč vsaditi idejo, kar pa je bojda precej težja stvar. Od tu naprej se zgodba razvija in iz sekunde v sekundo nas film vleče vase, zelo podobno sanjam, saj do konca gledalec že popolnoma sprejme Nolanove zakone, a ob tem še vedno čaka na kakšno novo idejo, čeprav ve, da je izvedel že vse (paradoks, kajne?).  Tu superiorno delo opravi igralska zasedba, kjer nihče ne odstopa od povprečja v negativnem smislu. Leo svoje delo opravi več kot rutinirano in, kot vedno, povsem prepričljivo, morda se mu obeta nominacija, a konkurenca bo verjetno precej ostra, kot vsako leto.  Velja izpostaviti še Marion Cotillard, ki enostavno briljira v vlogi Cobbove pokojne žene.

Čeprav je film v osnovni premisi »le« akcijski triler, da ne bo pomote, že med akcijskimi trilerji bi lahko rekli, da spada v sam vrh, se skozi film porodi še ogromno drugih motivov in prikritih tem, s katerimi se je sposoben povezati vsak. Ravno to je tisto, kar se pričakuje od premetenega in unikatnega trilerja, da navkljub navidezni žanrski preprostosti še vedno vsebuje splošne teme in se ne omejuje zgolj na akcijo ter poleg premise nudi še neke vrste čustveni vrh, romantični »subplot« in motive, ki se nanašajo bodisi na etično korektnost, dvome o percepciji realnosti, vprašanje o relativnosti časa in neke vrste katarzo, ki daje gledalcu občutek blaženosti in mogočnosti filma. Navkljub izjemni težavnosti filma in kompleksnosti zgodbe pa me je vseeno zmotilo pretiravanje z akcijskim aspektom filma, ki se mi je zdel povsem nepotreben, saj bi film povsem »deloval« tudi brez nepotrebnega lovljenja in neprestanega streljanja.

Čeprav smo šele julija, se bom ozrl že v prihodnje leto, natančneje v februar, ko bo vsakoletna podelitev oskarjev. Sam vidim izjemno velik potencial in sem prepričan v mnogo nominacij za Inception, a koliko kipcev bo dejansko pobral, je odvisno od konkurence. V prid mu govori že dejstvo, da je Nolan zgrešil nominacijo za Temnega viteza, ki je bil izven tehničnih kategorij povsem spregledan (z izjemo izjemnega Ledgerja). Tudi Inceptionu se obeta obilica tehničnih nominacij, tu so na prvem mestu vizualni učinki, mešanje in montaža zvoka ter seveda izjemna montaža, brez katere vizualni učinki sploh ne bi imeli pomena, saj je film izjemno zmontiran, tako med akcijskimi prizori, kot tudi v bolj umirjenih momentih filma, nekaj scen je izjemno zmontiranih in vsa čast montažni ekipi, ki je naredila tudi tiste akcijske prizore nekaj posebnega in posebno doživetje, k čem pa so v veliki vlogi pripomogli tudi izjemni artistično počasni posnetki. Montaža se z roko v roki podaja tudi s fotografijo, ki je izjemna, samo pomislite ne določene sanjske prizore in prehajanje med njimi. Tu je še izjemna scena in vedno fenomenalni Hans Zimmer, ki je poskrbel za pravo ambientno glasbo in seveda Chris Nolan, ki s svojo precizno tempirano režijo in prefinjenim občutkom tako za akcijo kot čustva poskrbi za nepozabno filmsko doživetje. Za konec pa sem seveda prihranil najboljše, to je originalni scenarij, ki si vsekakor zasluži neke vrste priznanje za svojo unikatnost in izjemno kompleksno večplastnost zgodbe, ki v sodobnem svetu zagotovo predstavlja en velik presežek.

Če torej v teh poletnih dneh iščete dober film, potem ne glejte Inceptiona, saj tu ni govora o dobrem filmu, to je film, kjer mi kot zahtevnemu gledalcu zmanjka besed, saj predstavlja nov mejnik in je pionir v svojem žanru. Vsekakor pa priporočam ogled, le odklopite razum za dobri dve uri in bodite pripravljeni na abstraktno mišljenje, ki vam bo odprlo vrata v (za zdaj še vizionarski) svet bratov Nolan, kjer je vaš um vaše največje orožje in vaša ideja vaš najdragocenejši zaklad, kjer obstaja nova, vzporedna resničnost, svet podzavesti in sanj. Inception je zagotovo film poletja (leta?) 2010, to je akcijska zgodba, ki svoj uspeh temelji na temeljito izdelanem scenariju, tehnični popolnosti, inovativnih temah in najosnovnejših človeških čustvih ter željah.

op. a.: Morda bi dodal le to, da se sedaj skoraj vsi »kregajo« o pravilni razlagi filma in dejanj, seveda obstaja več možnosti, tudi sam imam lastno teorijo, a tega ne pišem, ker bi vam jo rad predstavil, rad bi le opozoril na nekaj pomembnega. Več časa kot boste zapravljali z ugotavljanjem »pravilne« razlega, bolj boste pozabili na resnične ideje, ki jih film ponuja, etična vprašanja, ki odpira in predvsem majhne čustvene delčke, ki film dvignejo nad začrtan žanr.

»What’s the most resilient parasite? An Idea. A single idea from the human mind can build cities.«

Ocena: 9.5/10

  • Share/Bookmark

Dejanja

Informacije o objavi



3 odzivov v “Inception”

3 08 2010
Kuki (21:58) :

Stari – super si napisal. Vsi smo sanjači – eni tudi zavedni. A ti veš kdaj sanjaš?
Dolgo te ni bilo na sceni – vrnil si se v velikem slogu.
Čestitam in napiši čimprej še kakšno kritiko.
Yess!

7 11 2010
t-h-o-r (09:18) :

not fucking cool, da skoraj eno leto nič ne napišeš :D

pa film me ni tako navdušil, sanjski svet pa je preveč prazen in “nesanjski”

12 03 2012
Lektoriranje (06:11) :

Sanjanje je opij za dušo

Komentiraj

Uporabite lahko naslednje tage : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Komentiranje iz tujine je omogočeno zgolj prijavljenim uporabnikom !